Dit event is al begonnen/geweest.
Kunst & Cultuur

Klassiek concert in Stadshuis Rotterdam

Klassiek concert in Stadshuis Rotterdam

Organisator: Diana123
Rotterdam
19.30 - 20.45
Uitgelicht

Deelnemers 12 / 12

Plaats:
Rotterdam - Zuid-Holland
Deelnemers:
Min. 3 - max. 12

Deelnemers 12 / 12

Leeftijd:
40 - 65 jaar
Kosten:
€ 0,00
 

Omschrijving

MON ORGUE, C’EST UN ORCHESTRE…DU SALON

Orgelwerken van César Franck bewerkt voor klein salonorkest.
Geert Bierling ging aan de slag met het arrangeren van symfonische orgelwerken van César Franck. Met dit unieke ‘salonconcert’ als resultaat.

Programma:
César Franck (1822-1890):

Pastorale op.19
Andantino in g
Prélude, fugue et variation op.18
Deuxième Choral
Trois Pièces pour Grand Orgue


Uitvoerenden:
Bert Mooiman piano
Geert Bierling drukwindharmonium
Xandra Rotteveel cello
Peter Leerdam contrabas
Salonmuziek
Het drukwindharmonium werd in de tijd van César Franck veel gebruikt in de salons in Frankrijk. Het was een instrument om kamermuziek mee te maken en wereldlijke concerten mee uit te voeren. Het instrument was – dankzij zijn dynamische en orkestrale kwaliteiten – ook bij opera-uitvoeringen te vinden. In dit concert wordt een mogelijke salonbezetting nagebootst uit de tijd van Franck: drukwindharmonium, piano en twee strijkers (contrabas en cello). Bij een strijkensemble verwacht u een viool, maar de vioolpartij kan in deze arrangementen gespeeld worden door het drukwindharmonium en de piano.

Klankkleuren
Veel orgelliefhebbers kennen de uitspraak van César Franck: ‘Mon orgue, c’est un orchestre’.
Hij doelde hiermee op zijn nieuwe ‘romantische’ orgel, gebouwd in 1859 door Cavaillé-Coll, dat zo veel mogelijkheden in klankkleur had. Het klonk als een echt symfonisch orkest. Geert Bierling merkte dat het romantische orgelrepertoire, waaronder de composities van Franck, vaak met te veel ‘pathos’ wordt uitgevoerd. Het wordt té groots, te bombastisch. Met dit kamerconcert wil Bierling het orgel oeuvre van Franck op een andere manier belichten. Niet ter vervanging van deze orgelwerken, maar als aanvulling daarop. De muziek wordt in deze arrangementen teruggebracht naar een bepaalde essentie, terug naar het intieme karakter dat het repertoire ook in zich heeft. Dankzij de uitvoering met een klein ensemble gaan andere klankkleuren de boventoon voeren en krijgt de muziek een bepaalde transparantie. Bierling omschrijft het proces van arrangeren als het renoveren van een schilderij. Na het verwijderen van de oude vernislaag krijgt het zijn oorspronkelijke kleur terug. Een frisse benadering van dit ‘ijzeren’ orgelrepertoire, met hopelijk een nieuwe luisterervaring als resultaat.

Geniet van deze knipoog naar Franck’s uitspraak ‘Mon orgue, c’est un orchestre… du salon’.

Kaarten heb ik al gereserveerd.

Tot dan, gezellig, en mooie muziek.

Uitgelicht & Aanbevolen

Stel een vraag