Dit event is al begonnen/geweest.

Rondwandeling stuifduinen en duintoppen Bergen aan Zee 22km

Rondwandeling stuifduinen en duintoppen Bergen aan Zee 22km

Bergen Aan Zee
10.00 - 17.00

Deelnemers 7 / 9

Plaats:
Bergen Aan Zee - Noord-Holland
Deelnemers:
Min. 6 - max. 9

Deelnemers 7 / 9

Leeftijd:
40 - 65 jaar
Kosten:
€ 15,00
Uitleg kosten:
Kosten duinkaart € 1,80 vooraf te bestellen via https://www.pwn.nl/check...se_products ), koffie of thee voor start wandeling, lunch in het bezoekerscentrum Schoorl en een niet verplicht drankje na afloop.
 

Omschrijving

Vandaag lopen we een mooie en stevige wandeling van circa 22km door het Noordhollandse Duinreservaat en de Schoorlse Duinen in een relaxt tempo van gemiddeld 5 - 5,5 km/uur met actieve echte wandelaars.

Afhankelijk van de wind lopen we de route met de klok mee of tegen. Onderstaande omschrijving gaat ervan uit dat we de route tegen de klok inlopen en dat we het zwaarste stuk na de lunch hebben. Op de dag zelf beslis ik hoe we gaan lopen, maar geef het aan als je het zwaarste stuk liever aan het begin heb.

Vanaf het startpunt lopen we over goed begaanbare paden met af en toe een klimmetje door de bossen en langs een paar vijvers naar het westen naar Bergen. In Bergen draaien we naar het noorden en komen we de hoge duintoppen en dennenbossen tegen en dan gaan we regelmatig klimmen en dalen om van de mooie vergezichten te kunnen genieten. Bij het bezoekerscentrum in Schoorl stoppen we voor een eenvoudige lunch, daarna koersen we richting de kust en de stuifduinen. De brede zandpaden worden eerst muller en daarna smaller. Na een klimmetje over de strandkluft staan we op het strand en koersen we hopelijk met de wind in de rug naar Bergen aan Zee en met een beetje geluk zien we dan de zon in de zee zakken.

Deze route is door mij voorgelopen maar thuis wel enigszins aangepast. Tijdsindicatie: De etappe Bergen naar Bergen aan Zee deed ik in 1,25 uur, het stuk vanaf Bergen aan Zee naar het bezoekerscentrum in 2 uur en het stuk van het bezoekerscentrum naar Bergen in 1 uur.

Op de dag zelf ben ik tussen 10 - 10:30 alleen telefonisch bereikbaar. WhatsApp berichten en afmeldingen / mededelingen op de site van NMLK lees ik pas 's avonds na thuiskomst. Thuis ben ik tot circa 9:15 bereikbaar via internet.

Stel een vraag