Dit event is al begonnen/geweest.

Rr lezing Kiezen als alles open ligt

Rr lezing Kiezen als alles open ligt

Nijmegen
20.00 - 21.30

Deelnemers 6 / 10

Plaats:
Nijmegen - Gelderland
Deelnemers:
Min. 2 - max. 10

Deelnemers 6 / 10

Leeftijd:
35 - 59 jaar
Kosten:
€ 7,50
Uitleg kosten:
Deelname kost € 7,50 | Studenten en scholieren en Radboud Reflects-abonnees gratis
 

Omschrijving

Lezing en gesprek met Denker des Vaderlands Paul van Tongeren en Theoloog des Vaderlands Thomas Quartier.

We moeten voortdurend allerlei keuzes maken. Grote en kleine, moeilijke en gemakkelijke. Hoe komt het dat keuzes maken steeds moeilijker lijkt te worden? Is kiezen een verplichting of een bevrijding? En ten opzichte van wie zijn we eigenlijk verantwoordelijk wanneer we keuzes maken? Kom luisteren naar Paul van Tongeren en Thomas Quartier, de Denker en de Theoloog des Vaderlands die hun licht laten schijnen op alles dat met kiezen te maken heeft.

Wat voor mens wil ik zijn?
Welk carrièrepad ga ik bewandelen? Is deze liefde wel de ware? En kies ik voor de grote goedkope pot chocopasta, of de kleinere, duurdere maar wel fairtrade? Het leven lijkt soms uit een eindeloze hoeveelheid keuzemomenten te bestaan. Wat maakt kiezen moeilijk? Volgens filosoof Paul van Tongeren moeten we niet zozeer vragen ‘wat moet ik doen?’ maar ‘wat voor mens wil ik zijn’? Dit perspectief op deugden als basis van je keuzes dreigt in de huidige samenleving vergeten te worden.

Persoonlijke groei
In een samenleving waarin alle wegen open lijken, waarin we het beste uit het leven moeten halen en we tegelijkertijd zelf verantwoordelijk zijn voor ons slagen of falen, wordt het gewicht van keuzes soms bijna ondraaglijk. Volgens theoloog Thomas Quartier ligt een deel van het probleem in het verkeerd hanteren van het begrip ‘persoonlijke groei’. “Persoonlijk groei lijkt te betekenen dat je alle opties open houdt. Maar dat klopt niet. Persoonlijke groei gaat over het werk maken van een houding dat je, wat er ook gebeurt, weet om te gaan met wat er op je pad komt.“

Thomas Quartier en Paul van Tongeren gaan met elkaar en met programmamaker Liesbeth Jansen in gesprek over deze en aanverwante vragen. Wat hebben de Denker en de Theoloog des Vaderlands met elkaar gemeen? In hoeverre verschillen ze van inzicht? Stel ook je eigen vragen!
  •     07 September om 16:11 Utrecht
    heeft zich aangemeld.
  •     07 September om 12:35 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     05 September om 15:51 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     05 September om 13:28 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     04 September om 18:59 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     04 September om 05:54 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     26 August om 18:46 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     24 August om 09:14 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     10 August om 22:22 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     29 July om 00:01 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     19 July om 09:39 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     18 July om 19:10 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     17 July om 10:15 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     13 June om 23:05 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     06 June om 20:12 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     06 June om 12:19 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.

Stel een vraag