Dit event is al begonnen/geweest.

Kasteel Ruurlo

Kasteel Ruurlo

Ruurlo
13.30 - 17.00

Deelnemers 5 / 8

Plaats:
Ruurlo - Gelderland
Deelnemers:
Min. 4 - max. 8

Deelnemers 5 / 8

Leeftijd:
35 - 59 jaar
Kosten:
€ 22,00
Uitleg kosten:
14,50E reg entree,MK gratis,rondleiding E7,50; +consumpties
 

Omschrijving

Nog een museum buiten de gebaande paden, waar ik benieuwd naar ben: het Achterhoekse Kasteel Ruurlo (onderdeel van Museum More, museum voor modern realisme).
Kasteel Ruurlo presenteert de eerste museale solotentoonstelling van Koos Buster: Het had ook anders kunnen zijn.
Koos Buster (1991) studeerde in 2018 af aan de Gerrit Rietveld Academie. Als zelfbenoemd Minister van Keramische zaken gebruikt hij hoofdzakelijk klei. Ook verwerkt hij steeds vaker ambachtelijk geblazen glas, waarvoor hij samenwerkt met glasblazers in Leerdam. Gewapend met een flinke dosis humor zet Buster de alledaagse dingen om ons heen op een voetstuk: van brandblusser tot huishoudtrap en van bierflesje tot waterkoeler. In zijn typerende bobbelige stijl tovert hij doodnormale objecten om in keramische kunstwerken. Zo wil hij de wereld een beetje mooier maken. "Als ik een lullig object zie, denk ik: jou wil ik in klei zien!, heeft Koos Buster eens gezegd. Het aantal doodgewone objecten dat hij van klei heeft (na)gemaakt is inmiddels niet meer te tellen.

In Kasteel Ruurlo is een relatief bescheiden greep met vooral nieuw werk te zien.

"Het bobbelige keramiek van Koos Buster is vrolijk en levenslustig en máákt ook vrolijk en levenslustig", aldus Janna Reinsma in haar recensie van de tentoonstelling in de Volkskrant.
Busters werk heeft ook vaak iets dubbelzinnigs. De zorgvuldig gemaakte objecten ogen op het eerste gezicht luchtig, maar vaak liggen ingrijpende persoonlijke gebeurtenissen aan de basis. Zo kan de titel van de tentoonstelling, Het had ook anders kunnen zijn, van alles betekenen: De tekst is ontleend aan zijn favoriete liedje van Gordon. Maar de titel verwijst voor hem ook specifiek naar zijn eerste grote liefde. "Mijn drang om te maken en daarmee het leven te vieren, wordt aangewakkerd door Tex, die er niet meer is. Deze tentoonstelling draag ik op aan haar."


We sluiten aan bij de instaprondleiding (wie dat wil) en zullen dan op eigen gelegenheid ronddwalen door de tentoonstelling en de fraaie Engelse landschapstuin van Kasteel Ruurlo waar we napraten in de Oranjerie bij een drankje mét adembenemend uitzicht. Door zijn hoge ramen en vanaf het terras biedt de oranjerie perfect uitzicht op het kasteel en het omliggende park met de kasteelgracht, eeuwenoude bomen en de karakteristieke rododendrons.

Ook behoefte aan een beetje positiviteit, uitbundige kunst en benieuwd naar dit kasteel als unieke museumlocatie?

Ga gezellig mee...

Bij onverhoopt regenachtig weer annuleer ik de activiteit
  •     26 March om 19:28 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     26 March om 10:14 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     25 March om 20:02 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     21 March om 05:24 Drenthe
    heeft zich aangemeld.
  •     12 March om 15:41 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     11 March om 20:24 Overijssel
    heeft zich aangemeld.
  •     10 March om 20:09 Overijssel
    heeft zich aangemeld.
  •     10 March om 16:53 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     10 March om 07:05 Zuid-Holland
    heeft zich aangemeld.

Uitgelicht & Aanbevolen

Stel een vraag