Filosofisch Cafe Haarlem

Uitgelicht
9 / 9
Wachtlijst
woe 15 apr
19.45 - 22.00
Haarlem - Noord-Holland
40 - 65 jaar
€ 10,00
Uitleg kosten
Bedrag is inclusief koffie of thee en drankje in de pauze.
Uitgelicht

Adresgegevens

Wordt zichtbaar na aanmelden

Deelnemers 9 / 9

Omschrijving

Filosofisch café Haarlem

filosoof, auteur Michiel Buis over
de stoïcijnse school

Wat betekent het om koers te houden in een wereld vol onzekerheid? Hoe kun je verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven, zonder je neer te leggen bij wat je overkomt? Tijdens deze inspirerende filosofieavond gaat Michiel Buis in op deze vragen aan de hand van zijn boek 'De stoïcijnse school': aanvaard alles en leg je nergens bij neer.

De stoïcijnse filosofie is actueler dan ooit, maar wordt vaak gereduceerd tot snelle tips en praktische levensadviezen. Volgens Buis doen we daarmee deze rijke traditie tekort. In zijn werk laat hij zien dat het stoïcisme geen verzameling lifehacks is, maar een diepgaande manier van leven en denken. Een manier die draait om helder oordelen, zelfonderzoek en het ontwikkelen van karakter.

Buis laat ons kennismaken met klassieke denkers als Seneca, Epictetus en Marcus Aurelius. Zij leren ons om het onvermijdelijke te aanvaarden, maar tegelijkertijd actief verantwoordelijkheid te nemen voor onze keuzes. Niet door emoties te onderdrukken, maar door ze kritisch te onderzoeken en beter te begrijpen.

Een belangrijk inzicht uit het stoïcisme is dat we ons vaak druk maken om zaken waar we geen controle over hebben. In de praktijk blijkt, dat de sleutel ligt bij het richten van onze aandacht op wat binnen onze invloed ligt. Dat begint dichtbij: bij onszelf, onze keuzes en onze directe omgeving. Door bijvoorbeeld een eenvoudige daad te verrichten in jouw buurt, ervaar je al hoe betrokkenheid en verantwoordelijkheid hand in hand gaan.

Het stoïcisme nodigt uit tot een leven waarin je jezelf steeds opnieuw onderzoekt: waarom reageer ik zoals ik reageer? Welke oordelen liggen daaraan ten grondslag? En wat staat mij nu te doen? Het doel is niet om een perfect of probleemloos leven te leiden, maar om te groeien als mens en je plaats in het grotere geheel beter te begrijpen. Innerlijke rust en geluk zijn daarbij geen doel op zich, maar eerder een bijproduct van het juiste handelen.

Laat je in de Maand van de Filosofie uitdagen door een filosofie om zowel te aanvaarden als te handelen.
Ik nodig graag uit om in deze gastvrije setting, je te laten inspireren en hopelijk ook om er met elkaar over te filosoferen!
  •     Vandaag om 15:46 Noord-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     Vandaag om 14:18 Noord-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     Vandaag om 14:03 Zuid-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     Vandaag om 13:56 Noord-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     Vandaag om 13:28 Noord-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     Vandaag om 12:29 Noord-Holland
    heeft zich aangemeld.