Nederlands ciderproeverij

Bier
Borrelen
Thuis-eten
Wijn
Vegetarisch
Uitgelicht
6 / 8
zon 21 jun
14.00 - 17.00
Hilversum - Noord-Holland
35 - 59 jaar
€ 20,00
Uitleg kosten
8 ambachtelijke Nederlanse ciders plus vegetarische hapjes
Kosten worden inzichtelijk gemaakt door de host.
Uitgelicht

Adresgegevens

Wordt zichtbaar na aanmelden

Deelnemers 6 / 8

Nog 2 plekken vrij

Omschrijving

Wegens succes organiseer ik weer een ciderproeverij bij mij thuis. De vorige keer proefden we ciders uit Engeland, Ierland, Spanje, Frankrijk, Estland, Zweden en Nederland.
Dit keer gaan we alleen ambachtelijk ciders van Nederlandse bodem proeven.

Cider is een gefermenteerde drank, gemaakt van appels en/of peren (dan heet het perry/poirée) en soms aangevuld met andere vruchten. Het alcoholpercentage ligt over het algemeen een stuk lager dan dat van wijn en de smaak kan uiteenlopen van zoet en fruitig tot droog en champagne-achtig.

Ambachtelijke ciders zijn sterk in opkomst en steeds vaker in de horeca te vinden. In Frankrijk, Baskenland en het Verenigd Koninkrijk wordt al heel lang cider geproduceerd en gedronken, maar ook Nederland kent inmiddels een aantal uitstekende cidermakerijen, zoals Elegast, Hamerstuk, Doggerland, Walt, Uwe, Bear en Iessel.

Ik ben van plan om ongeveer 8 verschillende ciders in te kopen. Het is nog een verrassing wat ik kan bemachtigen, want de producenten maken elk jaar weer wat anders en de oplages zijn vaak klein en niet in reguliere winkels en slijterijen te koop. Ik probeer een doorkijkje te geven van wat er allemaal geproduceerd wordt in Nederland, van droog tot zoet, diverse fruitsoorten en vergistingmethodes. Het wordt een verrassende ontdekkingsreis en tijdens de proeverij zal ik wat vertellen over cider, het productieproces en de producenten.

Vanwege die kleinschaligheid ligt de prijs voor Nederlandse cider een stuk hoger dan de meer gangbare ciders, vandaar dat de prijs voor deze proeverij ook wat hoger is dan de vorige keer.

Bij de proeverij serveer ik brood, smeersels en vegetarische hapjes en snacks. Glutenvrij en vegan mogelijk op verzoek.
  •     05 May om 12:10 Noord-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     05 May om 10:01 Noord-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     05 May om 10:00 Noord-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     05 May om 09:42 Flevoland
    heeft zich aangemeld.
  •     05 May om 09:39 Noord-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     05 May om 09:37 Utrecht
    heeft zich aangemeld.