Uitgelicht

Filosofie cafe

Uit eten
Persoonlijke ontwikkeling
Filosofie

Filosofie cafe

Uit eten
Persoonlijke ontwikkeling
Filosofie
12 / 14
Bijna vol
17.00 - 20.00
Tilburg - Noord-Brabant
40 - 65 jaar
€ 14,50
Uitleg kosten
Kosten van het dagschotel
Uitgelicht

Adresgegevens

Wordt zichtbaar na aanmelden

Deelnemers 12 / 14

Nog 2 plekken vrij

Omschrijving

Het Filosofie Café is een ontspannen bijeenkomst, waar je samen in gesprek gaat over een onderwerp dat aan het denken zet. Je hebt geen kennis van filosofie nodig om mee te doen. Iedereen kan meedenken en meepraten. De bijeenkomst is alleen voor de mensen die op deze deelnemerslijst staan.

Wat is filosofie eigenlijk?
Filosofie betekent letterlijk ‘liefde voor wijsheid’.
Het gaat om nadenken over vragen waar geen eenduidig antwoord op bestaat. Vragen die ons aan het denken zetten over onszelf, anderen en de wereld om ons heen.

Het onderwerp van deze bijeenkomst is:

De invloed van kunstmatige intelligentie op de mens

De droom van een kunstmatige mens is zo oud als de mensheid zelf. Van de metalen wezens bij Homerus tot de Golem, van Frankenstein tot de robot. Eeuwenlang probeerden mensen een kunstmatig lichaam te scheppen.
Maar vandaag is er iets fundamenteel veranderd. Voor het eerst hebben we iets gemaakt dat niet van buiten op ons lijkt, maar van binnen: het praat, denkt mee, schrijft en geeft advies. Kunstmatige intelligentie is als een spiegel die ons weerkaatst.
En daarmee keert een oeroude vraag terug, nu urgenter dan ooit:

Als wij zelf een kunstmatige mens kunnen maken, wat betekent het dan nog om mens te zijn?

Vragen die ter sprake kunnen komen zijn:
* Wat is voor jou het meest wezenlijk menselijke, iets wat een machine nooit zal kunnen?
* Mensen vergelijken zichzelf altijd met anderen. Gaan we ons ook vergelijken met Artificial Intelligence (AI)?
* Wanneer heb jij voor het eerst iets aan AI overgelaten dat je eerst zelf deed? Hoe voelde dat?
* Zoekmachines veranderden al hoe we onthouden. Wat verandert AI aan hoe we redeneren?
* Als denken moeite kost en AI die moeite wegneemt , missen we dan iets, of bevrijden we onszelf eindelijk?

Omdat het wat voorbereiding vraagt van groepsleidster, Anna Aarts, vraagt zij een kleine bijdrage in de vorm van het "Pay what you want''- principe. Dat wil zeggen dat je zelf bepaalt wat je wil bijdragen. Denk daarbij aan de prijs van een consumptie. Na afloop van de bijeenkomst staat een doosje waarin je je bijdrage kunt doen.

Na de bijeenkomst gaan wij gezamenlijk eten. De dagschotel kost € 14,50.

Zolang het bedrag van € 14,50 niet voldaan is, behoud ik het recht om de aanmelding te annuleren.
Ik zal eenmalig een reminder sturen.
Als ik binnen 48 uur geen betaling heb ontvangen, komt je deelnameplaats vrij voor iemand van de wachtlijst.

Heb je betaald en mocht je later toch niet kunnen, dan kun je je ticket zelf aanbieden via het tabblad ‘Tickets’. Mensen op de wachtlijst kunnen dit ook zien en erop reageren, zodat je je ticket makkelijk kunt doorverkopen. Graag dit onderling regelen.
Wil degene die een vervanger heeft gevonden mij een bericht sturen, zodat ik de deelnemerslijst kan aanpassen? Alvast bedankt.
  •     20 June om 21:01 Utrecht
    heeft zich aangemeld.
  •     20 June om 21:01 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     20 June om 21:00 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     20 June om 20:59 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     20 June om 20:58 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     20 June om 20:55 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.