Uitgelicht

Lezing Ruimtestofzuiger op zonlicht

Technology
Wetenschap
Educatie

Lezing Ruimtestofzuiger op zonlicht

Technology
Wetenschap
Educatie
2 / 20
1 gaan misschien
20.00 - 22.00
Amersfoort - Utrecht
40 - 65 jaar
€ 7,50
Uitleg kosten
Ticket. Leden gratis.
Uitgelicht

Adresgegevens

Wordt zichtbaar na aanmelden

Deelnemers 2 / 20

Omschrijving

Lezing door dr. ir. M.J. (Jeannette) Heiligers Astrodynamics & Space Missions, Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft, georganiseerd door Sterrenwacht Midden-Nederland.

Over de lezing:
De ruimte rond de aarde raakt steeds voller met afval: uitgebrande raketonderdelen, afgebroken stukken van satellieten en afgedankte satellieten. Samen noemen we dit “ruimtepuin”. Meer dan 30.000 objecten van 10 cm of groter cirkelen om de aarde, en daarnaast zijn er miljoenen kleinere deeltjes, soms slechts een millimeter groot. Door de enorme snelheden in de ruimte kan zelfs een minuscuul stukje puin grote schade veroorzaken – aan satellieten of, nog ernstiger, aan bemande missies zoals het International Space Station.

Het opruimen van dit ruimtepuin is dan ook dringend nodig om de ruimte veilig en bruikbaar te houden. Want zonder satellieten is ons dagelijks leven nauwelijks voor te stellen: ze zijn onmisbaar voor voedselproductie, communicatie, navigatie, betalingsverkeer, weersvoorspellingen en veiligheid.

In deze lezing wordt het ruimtepuinprobleem belicht én verkend hoe we het kunnen aanpakken. Een veelbelovende oplossing is het gebruik van een flinterdunne spiegel die op zonlicht “zeilt”. Met deze techniek kan een ruimtevaartuig duurzaam van het ene stuk puin naar het andere manoeuvreren, deze verzamelen en naar de atmosfeer brengen, waar het veilig verbrandt. Zo ontstaat een innovatieve ruimtestofzuiger – aangedreven door zonlicht.

Over de spreker:
Dr.ir. M.J. (Jeannette) Heiligers zegt het volgende over haar biografie.
Ik ben universitair hoofddocent (associate professor) binnen de onderzoeksgroep Astrodynamics & Space Missions aan de TU Delft. In 2008 behaalde ik mijn MSc in Aerospace Engineering (cum laude) aan dezelfde universiteit. Na een korte periode als junior projectmanager bij Science & Technology Corporation en TNO keerde ik terug naar de academische wereld.
In 2012 promoveerde ik in aerospace engineering aan de University of Strathclyde in Glasgow (VK). Vervolgens bleef ik daar werkzaam als Research Fellow, waar ik leiding gaf aan onderzoek op het gebied van de ‘orbital dynamics of large gossamer spacecraft’. In augustus 2015 keerde ik terug naar de TU Delft als Marie Skłodowska-Curie research fellow. In dat kader was ik tevens anderhalf jaar gedetacheerd bij het Colorado Center for Astrodynamics Research (CCAR) van de University of Colorado Boulder (VS). Daarna werd ik aangesteld als assistant professor en in 2023 bevorderd tot associate professor.

Mijn onderzoek richt zich op het ontwikkelen van nieuwe ruimtevaarttoepassingen door innovatieve benaderingen van baanmechanica (orbital dynamics) te combineren met low-thrust voortstuwingstechnologieën, met name solar sailing. Toepassingen hiervan zijn onder meer het verwijderen van ruimtepuin, geo-engineering, continue observatie van de aardpolen voor klimaatonderzoek en het verlengen van waarschuwingstijden voor zonnestormen.

Mijn specifieke expertisegebieden omvatten “astrodynamics, trajectory optimisation, low-thrust propulsion, solar sailing en space mission analysis and design.

Voor meer informatie over Dr. ir. M.J. (Jeannette) Heiligers klik hier onder:

https://www.tudelft.nl/s....heiligers/
  •     Vandaag om 02:43 Utrecht
    heeft zich aangemeld.

Uitgelicht & Aanbevolen

Stel een vraag