20 May om 17:31 Noord-Holland
Last minute
Deshima - De Nederlandse handelspost in Japan
LAST MINUTE: Deshima - De Nederlandse handelspost in Japan
Je ontvangt een notificatie bij alle nieuwe events van deze host.
Deelnemers 2 / 20
Omschrijving
Eerder dit jaar verwierf Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) de oudst bekende plattegrond van het Nederlandse eiland Deshima in Japan. Op de plattegrond staan woonhuizen, pakhuizen en zelfs een paardenstalling in detail afgebeeld. Maar hoe leefden de Nederlanders eigenlijk op dat piepkleine afgesloten eiland?
Deshima was twee eeuwen lang een Nederlandse nederzetting op een kunstmatig eilandje voor de kust van Nagasaki. Tussen 1641 en 1858 waren Hollanders er de enige westerlingen die handel mochten drijven met Japan.
Japankundige Anne Sey dook in reisverslagen, kaarten, brieven en afbeeldingen en schreef het boek Deshima – Het dagelijks leven op de Nederlandse handelspost in Japan. In deze lezing belicht zij enkele intrigerende facetten van het dagelijks bestaan op Deshima. Wat kwam er op tafel, welke kleding droegen de bewoners, hoe waren hun huizen ingericht, welke muziek speelden ze, was er omgang met Japanse vrouwen en hoe brachten ze hun tijd eigenlijk door?
Daarbij komt, mede in de context van de UBL, de leescultuur op Deshima uitvoerig aan bod. Want wat las men daar eigenlijk? Bijvoorbeeld Robinson Crusoe en Duizend-en-een-nacht — verhalen vol avontuur, schipbreuk en verre werelden, gelezen door mannen die zelf al aan het einde van de wereld zaten.
Toch had lang niet iedereen boeken. En als ze er waren, is het nog maar de vraag of ze daadwerkelijk werden gelezen. Soms werden ze met rode oren verslonden, soms ingezet in de handel, en af en toe geschonken aan Japanse relaties. En dan is er nog dat ene boek dat vrijwel altijd aanwezig was: de Bijbel.
Kortom: een fascinerende lezing over het maken van een thuis in de vreemde.
Aanmelden is verplicht https://assets1-eur.mkt....n1864808185
Deshima was twee eeuwen lang een Nederlandse nederzetting op een kunstmatig eilandje voor de kust van Nagasaki. Tussen 1641 en 1858 waren Hollanders er de enige westerlingen die handel mochten drijven met Japan.
Japankundige Anne Sey dook in reisverslagen, kaarten, brieven en afbeeldingen en schreef het boek Deshima – Het dagelijks leven op de Nederlandse handelspost in Japan. In deze lezing belicht zij enkele intrigerende facetten van het dagelijks bestaan op Deshima. Wat kwam er op tafel, welke kleding droegen de bewoners, hoe waren hun huizen ingericht, welke muziek speelden ze, was er omgang met Japanse vrouwen en hoe brachten ze hun tijd eigenlijk door?
Daarbij komt, mede in de context van de UBL, de leescultuur op Deshima uitvoerig aan bod. Want wat las men daar eigenlijk? Bijvoorbeeld Robinson Crusoe en Duizend-en-een-nacht — verhalen vol avontuur, schipbreuk en verre werelden, gelezen door mannen die zelf al aan het einde van de wereld zaten.
Toch had lang niet iedereen boeken. En als ze er waren, is het nog maar de vraag of ze daadwerkelijk werden gelezen. Soms werden ze met rode oren verslonden, soms ingezet in de handel, en af en toe geschonken aan Japanse relaties. En dan is er nog dat ene boek dat vrijwel altijd aanwezig was: de Bijbel.
Kortom: een fascinerende lezing over het maken van een thuis in de vreemde.
Aanmelden is verplicht https://assets1-eur.mkt....n1864808185

