Dit event is al begonnen/geweest.

Peter Bernstein (Usa) & Jesse van Ruller Jazz

Peter Bernstein (Usa) & Jesse van Ruller Jazz

Harderwijk
19.45 - 22.30
Uitgelicht

Deelnemers 5 / 5

Plaats:
Harderwijk - Gelderland
Deelnemers:
Min. 3 - max. 5

Deelnemers 5 / 5

Leeftijd:
45 - 65 jaar
Kosten:
€ 19,25
Uitleg kosten:
Kaartje + reservering
 

Omschrijving

Peter Bernstein (USA) & Jesse van Ruller
Jazzdagen Harderwijk

Topontmoeting tussen Nederlands gitaartrots en zijn grote voorbeeld uit de VS.
Het is zeldzaam dat twee jazzgitaristen van dit kaliber een duo vormen. Beiden kregen hun zegen van legendarische voorgangers als Jim Hall en worden wereldwijd vereerd onder jazzgitaristen, niet alleen vanwege hun briljante techniek maar ook om hun gedrevenheid om nieuwe wegen in te slaan in hun improvisaties. Ze traden sporadisch op als duo en nu konden wij ze plotseling boeken voor een invalconcert tijdens hun Europese tour bij ons in de kapel. Hier hoefden wij niet lang over na te denken!

Peter Bernstein over Jesse van Ruller: Ik ontmoette Jesse voor het eerst in 1995, nadat hij de Thelonious Monk Competition had gewonnen. Een paar jaar later speelden we voor het eerst samen toen ik op bezoek ging in Hilversum op de school waar hij lesgaf. Ik heb het geluk gehad om in de loop der jaren een aantal keer met hem op te treden, soms als duo en soms in concerten met andere gitaristen. In 2018 deden we een kleine tournee in Italië met Rale Micic als ode aan Jim Hall. Jesse is een van mijn favoriete spelers sinds ik hem voor het eerst hoorde en het is altijd fijn en inspirerend om met hem te spelen.

Jesse van Ruller over Peter Bernstein: In 1993 of 94 kwam ik voor het eerst naar New York als jonge gitarist en jazzstudent, toen ik in de East Village kwam en vage jazzklanken hoorde. Ik volgde het geluid en liep de club Visiones in. Het geluid was van een gitaar-orgel-drums-trio en het was het meest swingende en soulvolle gitaarspel wat ik ooit gehoord had. Die gitarist kon niet veel ouder zijn dan ik. Het was Peters trio met Larry Goldings en Bill Stewart. Zij brachten de muziek van eerdere generaties naar het heden, op een manier die mij aansprak. Sindsdien bewonder ik Peters spel. Ik streef ernaar net zo te improviseren als hij: indruk maken zonder indruk proberen te maken, altijd gericht op melodische ontwikkeling, niet leunen op wat je hebt geoefend en altijd in het moment zijn.

De lijst met bekende muzikanten waarmee Bernstein heeft gespeeld is zeer omvangrijk. Hij bracht zijn eerste album uit als leader met pianist Brad Mehldau. Hij heeft ook samengewerkt met Jimmy Cobb, Tom Harrell, Diana Krall, Lee Konitz, Eric Alexander, Joshua Redman, Dr. Lonnie Smith en Walt Weiskopf e.v.a.

Peter Bernstein gitaar
Jesse van Ruller gitaar

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podium Kunsten.
  •     31 January om 22:41 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     31 January om 15:45 Drenthe
    heeft zich aangemeld.
  •     29 January om 09:16 Utrecht
    heeft zich aangemeld.
  •     26 January om 23:08 Gelderland
    heeft zich aangemeld.

Uitgelicht & Aanbevolen

Stel een vraag