Dit event is al begonnen/geweest.

Voorlezen uit eigen werk

Voorlezen uit eigen werk

Online
15.00 - 17.00

Deelnemers 0 / 5 (min. 2)

Plaats:
Online
Deelnemers:
Min. 2 - max. 5

Deelnemers 0 / 5 (min. 2)

Leeftijd:
30 - 55 jaar
Kosten:
€ 0,00
 

Deelnemers 0 / 5

Minimaal 2

Omschrijving

Met ruim een miljoen aspirant schrijver in Nederland is er vast ook talent op NMLK te vinden. Ik wil jullie uitdagen om een pareltje van jezelf voor te dragen in een kleine setting. Na afloop hoeft hier niet uitvoerig over gesproken en geoordeeld te worden. Maar misschien is het een mooie kennismaking voor proeflezers, die meer van je willen lezen. Zoek een stuk tekst waar je erg trots op bent en lees het aan ons voor. Dit kan een blog, brief, gedicht, hoofdstuk, scene etcetera zijn. Het mag jaren oud zijn, al gepubliceerd of verschillende teksten betreffen bijvoorbeeld 5 verschillende gedichtjes. Ook hoef je niet perse een kwartier vol te praten maar laten we geen essays van een uur aan elkaar gaan voorlezen. Het moet wel een hobby blijven...

Helaas woon ik niet erg centraal en heb daarom besloten om het event in eerste instantie online aan te bieden. Als mensen liever live afspreken dan kan dat bij mij thuis in Zwolle of bij iemand die iets centraler woont. Laten we daarover in gesprek gaan. Real live lijkt me wel veel gezelliger. Maar Zwolle is voor veel mensen echt te ver... Omdat ik geen QR heb is afspreken in een openbare gelegenheid helaas niet mogelijk. Maar als jullie de moeite doen om naar Zwolle te komen dan zorg ik als tegenprestatie voor pizza na afloop.

En om het goede voorbeeld te geven, een fragment uit het nog ongepubliceerde korte verhaal "de Dulle Griet" van mij...

"Onwillekeurig dacht ik aan mijn eerste ontmoeting met haar afgelopen vrijdag bij dat kleine tweede hands boekenwinkeltje. Met uitsluitend werk van broodschrijvers die vandaag de dag een miljoenenpubliek aansprak en over 10 jaar als de hype geluwd was onverkoopbaar waren. Het type boeken dat mensen die op vakantie zijn nu eenmaal graag lezen omdat het zo eenvoudig wegleest en je er zo makkelijk een oppervlakkig gesprek over kan aanknopen. De klanten van de boekenwinkel wisselde geen enkele blik met elkaar, zoals men gewoon is te doen als je winkelt met het zuivere doel om te halen waar je voor gekomen bent. Sterker nog zij was het winkeltje ingestoven had het enige boekje dat ik wilde kopen en daarom apart had gelegd voor mijn neus weggegrist. En was zonder een moment notie van me te nemen richting de kassa gelopen.
In een reflex had ik haar na geroepen, iets dat ik anders nooit gedaan zou hebben. Verstoort keek ze om en hield het boekje uitdagend tussen haar vingertoppen. Haar blik door een grote zonnebril aan het oog onttrokken bleef een raadsel, misschien was dat ook wel goed. De kitscherige wijze waarop mensen hun zonnebril konden afzetten of nog erger over hun bril konden heen kijken hadden sommige tot theaterkunst verheven en kon mij woedend maken. Mensen met zonnebrillen gaven me sowieso het surrealistische gevoel met een enorm en vooral dom insect te maken te hebben. Het gemis aan oogcontact dat zo eenvoudig gerealiseerd kon worden ontnam me iedere lust tot verder converseren en ik sloeg dicht. Ze zei niets en ook ik wist eigenlijk niet wat ik wilde. Wilde ik werkelijk hier op de Malediven gaan bakkeleien over een tweedehands boek? Ze schatte mijn vertwijfeling en liep door naar de kassa. Onderweg pakte ze zonder te kijken nog een boekje uit de schappen en rekende beiden af. Schreef snel iets in het andere boekje en wierp het met een welgemikte boog precies op de plek waar mijn gewilde boek had gelegen.
Al die tijd had ik geen woord kunnen uitbrengen, ik begreep eenvoudigweg niet wat er gebeurde. Pas toen ze uit mijn blikveld was kwam ik weer bij zinnen en pakte het boek. Op de kaft stond niets, binnen op het titelblad Sometimes they call me God… Love stories from paradise by Lily Rosetta. De inhoudsopgave verried dat het om een verzameling korte verhalen voor vrouwen ging. Met titels als, Hamlet Le Mat, Perish in hell, Heroine Eve, Moab's Dick, Bach's Aria, bull and maîtrise. Wellicht obscuur, niet mijn lectuur. Snel had ik verder gebladerd naar de bladzijde waarop ik haar had zien schrijven. Met klassiek Gotisch letters stond in de marge maandagavond 7 uur, restaurant Breakwater, ik trakteer! Dinsdag ga ik weg, je boek neem ik mee, Salome Susanna Sophia. Opnieuw een surrealistisch gevoel, wat bezielde haar om dit zo op te lossen?"

https://vrolijkewetensch...ulle-griet/

Stel een vraag