Uitgelicht

Open Monumentendag - Fietstour de Bijlmermeerpolde

Fietsen
Architectuur
Historie

Open Monumentendag - Fietstour de Bijlmermeerpolde

Fietsen
Architectuur
Historie
2 / 10
6 gaan misschien
min. 4
14.00 - 17.00
Amsterdam - Noord-Holland
30 - 49 jaar
€ 0,00
Uitgelicht

Adresgegevens

Wordt zichtbaar na aanmelden

Deelnemers 2 / 10

Minimaal 4

Omschrijving

Ik heb zo eens alle opengestelde monumenten in Amsterdam op Open Monumentendag bekeken, en niet het Amstelhotel of andere prominente monumenten in het centrum zijn wat me trekt, maar juist de plekken aan de rand van de stad - De Bijlmer, dat ken ik nog niet!

Om 14:00 is er een fietstocht van 1,5 uur die ons de verdwenen Bijlmermeerpolder laat zien, geleid door een echte Bijlmerkenner. Dit meer werd 400 jaar geleden drooggelegd om polders en boerderijen te creëren, en pas veel later kwamen de beroemde (beruchte) Bijlmerflats.
https://www.openmonument...schiedenis/

Daarna lijkt het me leuk om naar het Kleiklooster te gaan - een kapel, en een aantal samengevoegde appartementen en ook tijdelijke gastenkamers voor dakloze gezinnen. Er is een fototentoonstelling, een doorlopende film over dit bijzondere gebouw, en we krijgen bier (als ik de beschrijving mag geloven). Dit is 9 minuten fietsen van het eindpunt van de fietstocht.
https://www.openmonument...eiklooster/

Als alternatief (en in overleg) kunnen we na de fietstocht ook naar het Zandkasteel gaan daar vlakbij, een gebouw met bijzondere architectuur, waarbij jonge gidsen ons rondleiden en we elkaar kunnen schilderen (erg leuk, mocht je het nog nooit gedaan hebben). En er is jazz muziek.
https://www.openmonument...andkasteel/

Je hebt hier dus een fiets nodig!
Als je van buiten Amstedam komt: OV fietsen zijn er bij station Bijlmer Arena, maar niet zo veel, waarschijnlijk is het beter om te mikken op station Amstel, daar zijn honderden OV-fietsen. Ik kom er met de fiets langs, dus dan kunnen we vanaf daar samen fietsen. Je kan natuurlijk ook je eigen fiets in de trein meenemen, met een kaartje voor fiets in de trein.
Als je van binnen Amsterdam komt: je kan helemaal fietsen natuurlijk, of fiets mee in de metro (kaartje kopen bij de automaten bij de ingang van de metro)

BESCHRIJVING VAN DE WEBSITE

Fietstour: De verdwenen Bijlmermeerpolder – 400 jaar geschiedenis

Bijlmerkenner Hans Mooren neemt je mee in de verborgen geschiedenis van de Bijlmermeer als het landschap van vóór de hoogbouw. Vierhonderd jaar geleden werd de Bijlmermeer drooggelegd en ontstond een polder van boerderijen, molens en rechte kavels. Tijdens deze fietstocht ga je terug in de tijd en volg je het spoor van dit verdwenen landschap. 

Onderweg hoor je verhalen over het ontstaan van de polder, het leven van de eerste bewoners en de grote veranderingen die het gebied doormaakte tot de stedelijke ontwikkeling van de 20e eeuw. Daarnaast breng je een bezoek aan de Gaaspermolen, die de naastgelegen polder nog steeds bemaalt, waar molenaar Gerard Griffioen een rondleiding verzorgt.

Neem je eigen fiets mee en volg deze tour door Waterschap Amstel, Gooi en Vecht.

Kleiklooster

In de gerenoveerde flat Kleiburg uit 1971, midden in de Bijlmer, vind je in een aantal samengevoegde appartementen het Kleiklooster. Behalve een kapel zijn er ook tijdelijke gastenkamers voor dakloze gezinnen. Bij een echt klooster hoort bier en daarin
wordt hier ook voorzien.

Bekijk de foto-expositie over het Kleiklooster en de woongemeenschap in de Kleiburg-flat | De film ‘Kleiburg, de laatste Bijlmerflat’ wordt doorlopend vertoond.

Zandkasteel

Het Zandkasteel is in 1986 ontworpen als hoofdkantoor van een bank. Het was toen één van de meest energiezuinige gebouwen ter wereld. Het complex met een opvallende organische bouwstijl is nu getransformeerd tot een plek waar wonen, werken, ontspanning en onderwijs samenkomen.

Laat je door Juniorgidsen rondleidingen tijdens het weekend.

Maak een snelportret van je vrienden en laat je horen bij de praatbox van Mi na Mi | za/zo 14.00 – 17.00 uur

Geniet van jazz in de concertzaal van het ZOjazz Stage | zo 12.00 – 13.00 uur
  •     08 September om 12:16 Noord-Holland
    Het lijkt me een hartstikke leuke activiteit met veel variatie!

Uitgelicht & Aanbevolen

Stel een vraag