Dit event is al begonnen/geweest.

Door broek en bos in Brabant - 12 km

Door broek en bos in Brabant - 12 km

Helvoirt
11.00 - 16.00

Deelnemers 17 / 18

Plaats:
Helvoirt - Noord-Brabant
Deelnemers:
Min. 4 - max. 18

Deelnemers 17 / 18

Leeftijd:
30 - 55 jaar
Kosten:
€ 0,00
 

Omschrijving

Tussen de Noord-Brabantse dorpjes Vught en Helvoirt wandel je door een landelijk gebied waar vochtige weilanden en beboste landgoederen elkaar afwisselen.

Helvoirts Broek
Het landschap onder Helvoirt is een echt broek: een lager gelegen gedeelte. Je ziet er vele sloten die gevoed worden met kwelwater uit de hoger gelegen aangrenzende gebieden. De vochtige weilanden zijn rijk aan bloemen, maar ook aan vogels. Het Helvoirts Broek is één van de weinige echte weidevogelgebieden in Noord-Brabant. Je ziet er kieviten, maar ook watersnippen: twee vogels die graag spectaculaire vluchten maken.

Brabantse landgoederen
Net onder Vught, aan de rand van het Helvoirts Broek, loop je over enkele voormalige landgoederen. Zo kom je over Landgoed Sparrendaal. Tot 1993 was dit gebied in handen van de Paters van Scheut, missionarissen die na hun opleiding naar onder meer Congo en Mongolië gingen. Je loopt er door statige lanen waar je gemakkelijk de vele luid roepende boomklevers kunt horen. Op Landgoed Jagershagen heerst juist een ongekende rust. Hier wisselen cultuurland en bos elkaar af.

We volgen een knooppuntenroute via een app op de telefoon. Dit gaat erg gemakkelijk en overzichtelijk. Dit is de eerste keer dat ik deze route loop dus weet niet zeker of er horeca onderweg is. Daarom zou ik voor de zekerheid willen aanraden om zelf wat te eten en drinken mee te nemen.

Het wandeltempo is rond de 4 a 5 km per uur wat doorgaans voor de meeste mensen goed te doen is.

Bij zeer zware regenval gaat deze wandeling niet door. Dit laat ik op tijd weten.
  •     26 September om 22:48 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     26 September om 17:16 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     26 September om 12:18 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     26 September om 00:26 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     25 September om 22:58 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     25 September om 21:56 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.

Uitgelicht & Aanbevolen

Stel een vraag