Dit event is al begonnen/geweest.

Panorama Mesdag-Scarlett Hooft Graafland

Panorama Mesdag-Scarlett Hooft Graafland

Den Haag
13.30 - 15.45
Uitgelicht

Deelnemers 5 / 5

Plaats:
Den Haag - Zuid-Holland
Deelnemers:
Min. 3 - max. 5

Deelnemers 5 / 5

Leeftijd:
35 - 59 jaar
Kosten:
€ 16,00
Uitleg kosten:
reg entree, MK, Ooievpas ,Rdampas ,Dordtpas ed gratis

Omschrijving

De Amsterdamse kunstenaar Scarlett Hooft Graafland (1973) studeerde in Den Haag en New York. Zij werd opgeleid tot beeldhouwer en begon te fotograferen om haar installaties vast te leggen. Net als Hendrik Willem Mesdag dat deed met zijn Panorama, weet zij met ieder beeld telkens een nieuwe wereld te scheppen van kleurrijke landschappen en magische voorstellingen, al dan niet in samenwerking met de lokale bevolking van IJsland tot Madagaskar en van Bolivia tot Turkije. Niets is wat het lijkt, illusie en werkelijkheid smelten samen. Haar foto's, die ze soms verrijkt met borduurwerk, spelen met de perceptie van de kijker. Ze overstijgt met haar fotografie de werkelijkheid. En dat is knap, want ze werkt niet digitaal, alle beelden zijn echt, gefotografeerd met haar analoge camera met filmrolletjes en zijn niet achteraf bewerkt. "Het gaat mij om de echtheid”,” zegt ze over haar werkwijze, “en de magische werking die daarvanuit kan gaan. Daarom fotografeer ik nog steeds met een analoge camera. Ik houd ervan dat foto’s het natuurlijke moment vastleggen, als pure registratie van een situatie.”

In haar foto’s van ongerepte landschappen liggen onverwachte verhalen besloten, vaak voorzien van een maatschappijkritische ondertoon. Maar omdat ze in haar beelden vaak gebruikt maakt van humor, overheerst nooit het cynisme. Hooft Graafland wil dingen maken die ertoe doen, ‘het is belangrijk dat er altijd hoop is', zegt ze daarover. Terugkomende thema’s in haar werk gaan over vrouwenrechten, ongelijkheid en natuurbehoud. De tentoonstelling Mesmerizing toont een brede selectie van ruim 40 werken uit haar oeuvre, inclusief haar nieuwste werk en de recensies zijn enorm lovend.

Ik ben heel benieuwd naar haar foto's!

Jij ook?

Ga gezellig mee!

En natuurlijk is er ook t Panorama van Scheveningen van Hendrik Willem Mesdag te bewonderen!Dit panorama is één van de weinige resterende voorbeelden, en daarnaast het oudste panorama ter wereld dat nog is gesitueerd op de oorspronkelijke locatie. Het Panorama van Scheveningen opende op 1 augustus 1881. Het immense doek heeft een omtrek van 114,5 meter en een hoogte van 14,6 meter. Het is daarmee het grootste schilderij van Nederland. Mesdag schilderde het Panorama niet alleen. Hij kreeg hierbij hulp van collega's van de Haagse School – Sientje Mesdag-van Houten, Bernard Blommers, George Breitner en Théophile de Bock.
  •     19 May om 11:11 Zuid-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     01 May om 23:23 Zuid-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     01 May om 13:32 Zuid-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     30 April om 17:24 Zuid-Holland
    heeft zich aangemeld.
  •     30 April om 16:55 Zuid-Holland
    heeft zich aangemeld.

Uitgelicht & Aanbevolen

Stel een vraag